اساسنامه انجمن عکاسان هرمزگان پس از چندین جلسه طولانی بحث و مشورت، شهریورماه۱۳۸۹ به تصویب هیات موسس انجمن رسید و پس از طی مراحل اداری آذرماه ۱۳۸۹ در اداره‌کل ثبت و اسناد هرمزگان به عنوان موسسه‌ای حقوقی به ثبت رسید.

هیات مؤسس انجمن عکاسان هرمزگان:

حسام‌الدین انصاریان، حسن بردال، روح‌اله بلوچی، عبدالمجید پاسلار، علی عسکری

متن کامل اساسنامه را از اینجا دریافت کنید.

ماده ۱

نام: انجمن عکاسان هرمزگان

تشکلی تخصصی، غیرسیاسی، غیرانتفاعی با گرایش هنری- فرهنگی که به‌اختصار انجمن نامیده می‌شود.

ماده ۲

محل: بندرعباس، فرهنگسرای طوبی

مرکز فعالیت: بندرعباس، در صورت لزوم می‌تواند با تصویب هیئت‌مدیره و هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌هرمزگان در سایر شهرهای استان شعبه یا دفتر نمایندگی دایر کند.

ماده ۳

تابعیت: انجمن تابعیت جمهوری اسلامی‌ایران را دارد و کلیه اعضا التزام خود را به جمهوری اسلامی‌ایران اعلام می‌دارند.

ماده ۴

مدت فعالیت انجمن از تاریخ تأسیس نامحدود است.

ماده ۵ ـ اهداف و فعالیت‌ها

الف. اهداف

فعالیت در راستای گسترش هنر و فن عکاسی و بالا بردن فرهنگ دیداری جامعه.

ایجاد و گسترش زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، نمایشگاهی، انتشاراتی باهدف بالا بردن سطح هنری و علمی‌عکاسی استان هرمزگان.

فراهم نمودن زمینه‌های مشارکت و همکاری جامعه عکاسی استان.

فعالیت در راستای تأمین حقوق مادی و معنوی عکاسان استان با ارائه پیشنهادهای قانونی و حقوقی به دستگاه‌های قانون‌گذار، سازمان‌ها و مقام ذی‌ربط کشور.

حمایت قانونی از عکاسان و گسترش ارتباطات داخلی و خارجی میان آن‌ها در چارچوب قوانین و مقررات.

گردآوری، حفظ و حمایت آثار و دستاوردهای تاریخ عکاسی هرمزگان.

حمایت از تولید محصولات فرهنگی، فنی و هنری عکاسی.

ایجاد زمینه برای گسترش کاربرد عکاسی در نهادها و مراکز علمی، تحقیقاتی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی.

معرفی قابلیت‌های عکاسان و عکاسی هرمزگان در ابعاد ملی و جهانی.

بهبود شرایط اقتصادی و رفاهی اعضای انجمن.

ایجاد ارتباط، تفاهم، مشارکت با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌استان، نهادها و سازمان‌های داخلی و خارجی.

اخذ مقام مشورتی از سازمان ملل متحد و سایر مراجع بین‌المللی طبق ضوابط و مقررات مربوطه.

ب. فعالیت‌ها

دفاع از حقوق مادی و معنوی عکاسان از طریق فعالیت‌های حقوقی ازجمله ثبت آثار، مشاوره برای عقد قراردادهای حرفه‌ای با مراکز، مجامع و سازمان‌های ملی و بین‌المللی

معرفی اعضاء انجمن به اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی‌استان جهت استفاده از خدمات قضایی در صورت نیاز

فعالیت‌های پژوهشی شامل سمینار، همایش، کنگره و سخنرانی، تحقیق و تألیف و پژوهش‌های نظری بنیادی، موضوعی و آسیب شناسانه و نقد در زمینه‌های مرتبط با عکاسی در سطح استانی و ملی.

فعالیت‌های نمایشگاهی شامل برپایی نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی، برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات عکاسی در حوزه‌های داخلی و بین‌المللی.

فعالیت‌های تولیدی و انتشاراتی شامل نشریه، خبرنامه، کتاب و جزوه‌های تخصصی و چندرسانه‌ای.

ایجاد بانک عکس و فعالیت‌های اطلاع‌رسانی شامل راه‌اندازی و راهبری سایت‌های اینترنتی، کتابخانه تخصصی، آرشیو و آمار و اطلاعات مربوط به عکاسان هرمزگان.

فعالیت‌های آموزشی شامل برگزاری کلاس‌ها، دوره‌ها، کارگاه‌ها و … در سطوح مختلف و گرایش‌های مختلف عکاسی با ارائه مدرک.

فعالیت‌های اقتصادی و رفاهی شامل تشکیل تعاونی‌های مسکن، مصرف، اعتبار، تأمین صندوق حمایت و تلاش برای تأمین لوازم و تجهیزات عکاسی، بیمه و خدمات حمایتی اعضا و تلاش برای ایجاد بسترهای مناسب برای تسهیل فعالیت‌های عکاسی.

برگزاری مراسم تجلیل و اعطای نشان و بزرگداشت به هنرمندان، پیشکسوتان، خادمان و چهره‌های ماندگار عکاسی در حوزه‌های استانی و ملی.

تعریف، ارزشیابی و درجه‌بندی عکاسان عضو در شاخه‌های مختلف عکاسی در زمان مناسب.

ماده ۶

کلیه اقداماتی که در چارچوب اساسنامه بوده و به نحوی نیاز به کسب مجوز لازم دارد، انجام می‌شود.

ماده ۷

افرادی که دارای شرایط زیر باشند می‌توانند متقاضی عضویت در انجمن شوند:

  • پذیرفتن مفاد اساسنامه
  • محروم نبودن از حقوق اجتماعی
  • داشتن حسن شهرت حرفه‌ای و اجتماعی
  • تکمیل فرم تقاضای عضویت و امضای تعهدنامه اخلاق حرفه‌ای انجمن

ماده ۸ ـ انواع عضویت

عضو اصلی

شرایط عضویت: الف. پذیرش شرایط عمومی‌ماده ۶

ب. ارائه حداقل ۲۰ عکس از آثار و ارائه پیشینه فعالیت‌های عکاسی خود به کمیته فنی انجمن

ج. پرداخت حق عضویت سالیانه

عضو اصلی حق رأی دارد.

عضویت افتخاری

اعضای افتخاری به تشخیص و نظر مثبت حداقل دوسوم از اعضاء هیئت‌مدیره بدون حق رأی و بدون پرداخت حق عضویت انتخاب می‌شوند.

تبصره ۱: تشخیص عضویت اصلی و افتخاری افراد با کمیته فنی (کمیته پذیرش عضو) است.

تبصره ۲: عضو افتخاری می‌تواند از صاحب‌نظران هنرمندان و چهره‌های ممتاز جامعه عکاسی یا غیر آن باشد که عضویت او بتواند در پیشبرد اهداف انجمن مؤثر باشد.

تبصره ۳: میزان زمان و نحوه پرداخت حق عضویت سالیانه را هیئت‌مدیره تعیین خواهد کرد.

تبصره ۴: موارد زیر باعث سلب و یا تعلیق عضویت اعضاء خواهد بود که تشخیص آن با هیئت‌مدیره است.

  • آراء صادره از مراجع قضائی مبنی بر محرومیت عضو از حقوق اجتماعی
  • عدم پرداخت حق عضویت
  • عدم رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای به تشخیص کمیته فنی و حقوقی

ماده ۹

ارکان انجمن عبارت‌اند از:

۱.مجمع عمومی‌  ۲. هیئت‌مدیره   ۳. بازرسان

ماده ۱۰ ـ مجمع عمومی

مجمع عمومی‌عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در انجمن است که به‌صورت عادی یا فوق‌العاده تشکیل می‌شود.

تشکیل اولین مجمع عمومی‌به عهده هیئت مؤسس است. هیئت مؤسس موظف است از زمان تأسیس انجمن نسبت به عضوگیری اولیه اقدام نموده و ظرف حداکثر ۲ سال اولین مجمع عمومی‌را تشکیل دهد.

تبصره: در بدو تأسیس انجمن، اعضا هیئت‌مدیره و مسئول انجمن از میان عکاسان استان هرمزگان، توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌استان منصوب می‌شوند.

ماده ۱۱

مجمع عمومی‌عادی با رعایت تشریفات سالی یک‌بار در پایان دوره مالی تشکیل خواهد شد برای رسمیت جلسه حضور نصف بعلاوه یک نفر اعضای اصلی و جهت تصویب هر موضوعی رأی موافق اکثریت نسبی اعضاء حاضر ضرورت دارد. درصورتی‌که در دعوت نخست تعداد حاضر به حدنصاب نرسید جلسه دوم بافاصله ۱۵ روز تشکیل و با هر تعداد جلسه رسمیت خواهد یافت. تصمیمات با آراء نصف بعلاوه یک اعضاء حاضر مصوب خواهد شد. مجمع عمومی‌عادی ممکن است به‌صورت فوق‌العاده در هر زمان به تقاضای هیئت‌مدیره یا یک‌سوم کل اعضاء اصلی تشکیل گردد.

ماده ۱۲ ـ وظایف مجمع عمومی‌عادی

انتخاب اعضای هیئت‌مدیره و بازرسان و اعضای علی‌البدل

استماع و رسیدگی به گزارش هیئت‌مدیره و بازرس

تعیین خط‌مشی کلی انجمن

بررسی و تصویب پیشنهاد‌های هیئت‌مدیره

تصویب ترازنامه و بودجه

تعیین روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی‌ها و دعوت‌نامه‌های انجمن

ماده ۱۳

مجمع عمومی‌فوق‌العاده با رعایت تشریفات اعلام در روزنامه رسمی، مشابه مجمع عمومی‌عادی و با شرایط زیر تشکیل خواهد شد.

  • با درخواست هیئت‌مدیره یا بازرسان
  • با درخواست یک‌سوم اعضاء انجمن

تبصره ۱

دعوت برای مجمع عمومی‌فوق‌العاده کتبی بوده و حداقل دو هفته قبل از تشکیل آن به اطلاع اعضاء خواهد رسید و همچنین باید یک ماه قبل از تاریخ مجمع در روزنامه رسمی‌مصوب بند ۶ ماده ۱۱ درج شود.

تبصره ۲

مجمع عمومی‌فوق‌العاده جهت رسمیت همان شرایط مجمع عمومی‌عادی را خواهد داشت.

تبصره ۳

تصمیمات مجمع عمومی‌فوق‌العاده با حداقل دوسوم آراء موافق از تعداد حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.

ماده ۱۴ ـ وظایف مجمع عمومی‌فوق‌العاده

  • تصویب تغییرات در مفاد اساسنامه
  • بررسی و تصویب انحلال انجمن
  • عزل هیئت‌مدیره (فردی یا جمعی)

تبصره: تمام بندهای ماده ۱۳ باید بااطلاع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌استان هرمزگان در دستور کار مجمع قرار گیرد.

 

ماده ۱۵

مجامع عمومی‌توسط هیئت‌رئیسه‌ای مرکب از یک رئیس و یک منشی و دو ناظر اداره می‌شود.

تبصره: اعضای هیئت‌رئیسه با اعلام نامزدی خود در مجمع انتخاب خواهند شد.

 

ماده ۱۶ ـ هیئت‌مدیره

هیئت‌مدیره انجمن عکاسان هرمزگان برآمده از جامعه عکاسی هرمزگان است و باید حافظ منافع کلیت جامعه عکاسی استان باشد و در جهت تحقق اهداف اساسنامه قدم بردارد و نگاهی فراگیر به همه گرایش‌های عکاسی داشته باشد.

انجمن دارای هیئت‌مدیره‌ای مرکب از ۵ نفر عضو اصلی و ۲ نفر عضو علی‌البدل خواهد بود. هنگام تشکیل مجمع عمومی‌افرادی که واجد شرایط عضویت در هیئت‌مدیره باشند می‌توانند با نام‌نویسی در انتخابات اعضاء هیئت‌مدیره شرکت نمایند.

شرایط اعضای هیئت‌مدیره به شرح ذیل است:

  • سابقه ۲ سال عضویت اصلی در انجمن عکاسان هرمزگان
  • داشتن حداقل ۲۵ سال سن
  • داشتن تحصیلات مرتبط با هنر عکاسی از مقطع دیپلم به بالا، یا مدرک لیسانس یا حداقل سابقه ۵ سال فعالیت مستمر عکاسی

تبصره ۱

در نخستین دوره فعالیت انجمن، ۵ نفر عضو هیئت‌مدیره از میان عکاسان استان هرمزگان، توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌استان هرمزگان منصوب خواهند شد. پس از پایان مدت فعالیت اولین اعضا هیئت‌مدیره، از طریق برگزاری انتخابات و توسط آراء مجمع عمومی، اعضاء هیئت‌مدیره جدید انتخاب خواهند شد.

از میان افراد انتخاب‌شده یک نفر از اعضای هیئت‌مدیره به انتخاب هیئت‌مدیره، پس از احراز صلاحیت‌های لازم از مراجع ذیصلاح به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی‌معرفی تا توسط مدیرکل ارشاد به مدت دو سال به‌عنوان رییس انجمن منصوب شود.

تبصره ۲

چنانچه فردی فاقد یکی از شرایط ۲ یا ۳ باشد ولی قابلیت عضویت در هیئت‌مدیره را داشته باشد به پیشنهاد کمیته فنی و تصویب هیئت‌مدیره قبلی می‌تواند برای عضویت در هیئت‌مدیره جدید نامزد شود.

تبصره ۳

شعبات انجمن در شهرستان‌ها توسط هیئت‌مدیره‌ای مرکب از ۳ تا ۵ نفر که از سوی اعضای شعبه انتخاب و با تصویب هیئت‌مدیره مرکزی انتصاب می‌شوند اداره خواهند شد و اعضای این هیئت‌ها طبق دستورالعمل هیئت‌مدیره مرکزی فعالیت خواهند نمود. حدنصاب تأسیس شعبه ۱۰ نفر عضو است؛ که در صورت عدم حصول آن می‌توان دفتر یا نمایندگی دایر نمود.

تبصره ۴

جلسات هیئت‌مدیره با حضور نصف بعلاوه یک اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات متخذه با اکثریت آراء موافق معتبر خواهد بود.

تبصره ۵

اعضای هیئت‌مدیره بلافاصله (حداکثر یک هفته) پس ‌از انتخاب شدن از بین خود یک نفر را به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره یک نفر را به‌عنوان نایب‌رئیس و یک نفر را به‌عنوان مسئول مالی انتخاب خواهند نمود. حدود وظایف و اختیارات آن‌ها را آئین‌نامه معین خواهد کرد. این سه نفر برای مدت دو سال انتخاب خواهند شد و در صورت لزوم هیئت‌مدیره می‌تواند با نصف بعلاوه یک اعضای هیئت نسبت به عزل یا جابجایی آن‌ها اقدام نماید.

تبصره ۶

شرکت اعضای هیئت‌مدیره در جلسات آن ضروری است و غیبت هر یک از اعضاء بدون عذر موجه و بدون اطلاع قبلی تا سه جلسه پیوسته و یا پنج جلسه غیر پیوسته در حکم استعفای عضو غایب خواهد بود.

تبصره ۷

در صورت استعفا یا فوت یا سلب شرایط هر یک از اعضای هیئت‌مدیره عضو علی‌البدل برای مدت باقیمانده هیئت‌مدیره بجای عضو اصلی انجام‌وظیفه خواهد کرد.

تبصره ۸

هیئت‌مدیره علاوه بر جلساتی که به‌طور مرتب و حداقل هر ۱۵ روز یک‌بار تشکیل خواهد داد بنا به‌ضرورت با دعوت کتبی رئیس یا نایب‌رئیس تشکیل جلسه خواهد داد. فاصله بین ارسال دعوت‌نامه و تشکیل جلسات هیئت‌مدیره حداقل ۳ روز خواهد بود.

 

ماده ۱۷

مجمع عمومی‌هیئت‌مدیره را برای مدت ۲ سال انتخاب خواهد کرد. انتخاب مجدد هیئت‌مدیره برای دوره‌های بعد بلامانع بوده و هیئت‌مدیره موظف است ظرف حداکثر ۲ ماه قبل از پایان تصدی خود انتخاب هیئت‌مدیره جدید را برگزار نماید و نتیجه را یک هفته قبل از پایان تصدی خود به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌استان اعلام نماید.

 

ماده ۱۸

هیئت‌مدیره نماینده قانونی انجمن بوده و وظایف و اختیارات آن به شرح ذیل است:

حفظ و حراست اموال منقول و غیرمنقول، رسیدگی به حساب‌های انجمن و پرداخت دیون و وصول مطالبات، اجرای مصوبات، مجمع عمومی، افتتاح حساب در یکی از بانک‌ها، انجام تشریفات قانونی تعقیب جریانات قضائی و مالیاتی ثبتی، در کلیه مراحل قانونی در محاکم، تعیین حکم و تعیین وکیل و عزل آنان، قطع و فصل دعاوی از طریق سازش، تصویب و تعیین حقوق و مزایای کارکنان، در صورت اقتضاء تفویض و واگذاری تمام یا قسمتی از اختیارات خود به هر شخص دیگر اعم از حقیقی یا حقوقی یا حق توکیل.

به‌طورکلی هیئت‌مدیره می‌تواند هر اقدام یا معامله‌ای را که ضرورت بداند در مورد نقل‌وانتقال اموال غیرمنقول و تبدیل به احسن یا رهن گذاری و فک رهن و استقراض به‌استثنای فروش اموال غیرمنقول که مستلزم تصویب مجمع عمومی‌است به نام انجمن انجام دهد.

تبصره ۱

جز در مورد موضوعاتی که در مورد مفاد این اساسنامه و اخذ تصمیم و اقدام درباره آن‌ها در صلاحیت خاص مجامع عمومی‌است هیئت‌مدیره کلیه اختیارات لازم برای اداره امور را مشروط بر رعایت حدود موضوع مفاد اساسنامه دارا است.

تبصره ۲

کلیه اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور با امضای رئیس هیئت‌مدیره (نایب‌رئیس) و مسئول مالی با مهر انجمن معتبر خواهد بود.

تبصره ۳

هیئت‌مدیره می‌تواند از بین خود یا خارج از انجمن یک شخص حقیقی را به‌عنوان دبیر اجرائی انتخاب و شرح وظایف و حدود اختیارات او را تعیین کند.

تبصره ۴

اگر دبیر اجرائی عضو هیئت‌مدیره باشد دوره دبیری او بیشتر از مدت عضویتش در هیئت‌مدیره نخواهد بود.

تبصره ۵

هیئت‌مدیره می‌تواند از بین اعضای واجدالشرایط و در جهت اجرای اهداف مندرج در اساسنامه کمیته تخصصی انجمن را تشکیل دهد.

تبصره ۶

کلیه وظایف اجرائی هیئت‌مدیره تا تشکیل اولین مجمع عمومی‌و انتخاب هیئت‌مدیره به عهده هیئت مؤسس است.

تبصره ۷

آئین‌نامه اجرائی این اساسنامه بعد از تصویب هیئت‌مدیره و تائید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌استان قابل‌اجرا خواهد بود.

ماده ۱۹ ـ بازرسان

مجمع عمومی‌عادی ۱ نفر را به‌عنوان بازرس اصلی و ۱ نفر را به‌عنوان علی‌البدل برای یک سال انتخاب خواهد کرد.

تبصره ۱

در نخستین دوره فعالیت انجمن ۱ نفر دیگر از میان عکاسان استان هرمزگان توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌استان هرمزگان به‌عنوان بازرس انجمن منصوب خواهد شد. پس‌ازآن از طریق برگزاری مجمع عمومی‌به همراه انتخاب اعضاء هیئت‌مدیره، بازرس نیز انتخاب خواهد شد.

تبصره ۲

انتخاب مجدد هر بازرس بلامانع است.

ماده ۲۰ ـ وظایف بازرسان

وظایف بازرسان به شرح ذیل است:

بررسی کلیه اسناد و اوراق مالی انجمن و تهیه گزارش مجمع عمومی

مطالعه گزارش سالانه هیئت‌مدیره اعم از مالی و غیرمالی و تهیه گزارش از عملکرد انجمن برای اطلاع مجمع عمومی

گزارش هرگونه تخلف هیئت‌مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی‌و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌استان

ماده ۲۱

کلیه اسناد و مدارک انجمن اعم از مالی و غیرمالی در هر زمان بدون قید و شرط به‌وسیله هیئت‌مدیره باید جهت بررسی در دسترس بازرسان قرار گیرد.

ماده ۲۲

بودجه انجمن از طریق بودجه سالانه مصوب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌استان هرمزگان، حق عضویت اعضاء انجمن، کمک‌های مادی و غیرمادی سازمان‌ها، نهادها و افراد، جمع‌آوری هدایا، قبول وصیت و وقف تأمین می‌شود.

ماده ۲۳

تمامی‌درآمدها و بودجه‌های اختصاص‌یافته به انجمن در حساب‌جاری به نام انجمن نزد یکی از بانک‌های رسمی‌کشور نگهداری خواهد شد.

ماده ۲۴

کلیه مدارک، پرونده‌ها و نوشته‌های رسمی‌در دفتر مرکزی انجمن نگهداری می‌شود. مکاتبات رسمی‌انجمن به امضاء رییس هیئت‌مدیره و در غیاب او نائب رییس هیئت‌مدیره و مهر انجمن معتبر خواهد بود.

تبصره: مصوبات و صورت‌جلسات هیئت‌مدیره در دفاتر مخصوص به ترتیب تاریخ ثبت و به امضاء ذی‌ربط خواهد رسید.

ماده ۲۵

انجمن دارای نشانه و مهر مخصوص خواهد بود که متن و طرح آن باید به تصویب هیئت‌مدیره برسد.

 

ماده ۲۶-انحلال‌

مجمع‌ عمومی‌فوق‌العاده‌ می‌تواند در صورت‌ لزوم‌، با رعایت‌ تشریفات‌ مندرج‌ در ماده‌ ۱۳ تشکیل‌ جلسه‌ داده‌ و نسبت‌ به‌ انحلال‌ انجمن‌ تصمیم‌گیری کند. در صورت‌ انحلال‌ کلیه‌ دارایی‌های انجمن‌، پس‌ از وصول‌ دیون‌ با نظر نمایندگان‌ اداره کل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌استان‌، در اختیار انجمن‌، سازمان‌ یا اتحادیه‌ مشابه‌ دولتی یا غیردولتی‌ قرار می‌گیرد.

 

ماده ۲۷

این اساسنامه در ۴ فصل و ۲۷ ماده و ۲۷ تبصره در تاریخ ۷/۶/۸۹ به تصویب هیئت مؤسس انجمن عکاسان هرمزگان رسید.