
نگاه شخصی بخشی از برنامههای جنبی ششمین جشن عکس هرمزگان است که عکاسان موفق از ایدهها و تجربیات خود در کارگاهها برای عکاسان جوانتر صحبت میکنند محمد بارکار عکاس مستند خیابانی است که شاخهای از عکاسی مستند را برگزیده که کمتر عکاسی به سراغ آن میرود.
به گزارش کمیته اطلاعرسانی ششمین جشن عکس هرمزگان، محمد بارکار در این کارگاه که با عنوان نگاه شخصی به مروری برعکسهای خود پرداخت و ضمن توضیحاتی در خصوص عکاسی مستند خیابانی و پردازش به این شاخه از مستندنگاری توضیح داد: یکی از مهمترین دلایل رو آوردنم به عکاسی خیابانی علاقه شخصی به آدمها و فضای زندگی واقعی بود چون بنا بر رشته تحصیلیام که جامعهشناسی بود فکر میکنم انسانها وزندگی آنها در هیاهوی دنیای مدرن و یا سنتی شهری حرفهای زیادی برای گفتن دارد.برای عکاسی شهری ابزار، هدف، مطالعه و آگاهی نقش بسیار تأثیرگذاری بر روند مستند نگاری خیابانی دارد.عکاسی خیابانی شاید برخلاف مستند نگاریهای دیگر احتیاج زیادی به روایتگری نداشته باشد و تنها یک پرسه زدن و نگاه کردن و خوب دیدن هم میتواند شمارا به سمت مستند نگاری خیابانی سوق دهد.
بارکار در ادامه گفت: همیشه به دنبال این بودم که دغدغههای شخصی خودم را باهنری که به آن علاقه دارم و دران فعالیت میکنم پیوند دهم زیرا عکاسی خیابانی بخشی از واقعیت اجتماعی را نشان میدهد که هیچ دخل و تصرفی نمیتوان در حضور آدمها در فضای واقعی زندگی داشت.
این هنرمند در بخش دیگری از صحبتهای خود در مورد کیفیت کارهای ارائهشده در نمایشگاه و این دوره از جشن عکس هرمزگان گفت: کیفیت عکسها پایین است.بهشخصه انتظار بیشتری داشتهام، نگاه جوانان و کسانی که تازهوارد این عرصه شدند باید با آگاهی و مطالعه بیشتری باشد البته باید این را هم یاداور.ر شوم که بخشی از ضعف را هم داوری عکسها بهصورت انفرادی میدانم اگر داوران در یک مکان و در کنار هم عکسها را داوری کنند مطمنا اتفاقات بهتری برای نمایشگاه رخ میداد در بعضی از عکسها حتی سادهترین و اصول اولیه عکاسی هم رعایت نشده بود و میتوان گفت که کیفیت عکسهای این دوره سیر نزولی داشت.