گفتگو با مهدی مقیم‌نژاد رییس هیات‌داوران نهمین جشنواره

0

moghiminejad

به‌عنوان رئیس داوران تعریف شما از انسان معاصر چیست؟

 در چند سال اخیر موضوع انسان معاصر موردتوجه بسیاری از جشنواره‌ها بوده و هست اما با توجه به آزاد بودن موضوع و ژانرهای مختلف عکاسی سعی بر این شده است که عکس‌ها به سمت‌وسوی مشخصی پیش برود هرچند که خود انسان معاصر موضوع بسیار کلی و دربرگیرنده‌ی همه‌چیز می‌تواند باشد. هنگامی‌که شما از انسان معاصر  صحبت می‌کنید یعنی راجع به  مقتضیات انسان معاصر صحبت می‌کنید و این پرسش مطرح است که:

انسان معاصر شامل چه چیزهایی می‌شود؟

هنگامی‌که شما  انسان را در ساحت معاصرش می‌بینید یعنی  انسان با چه مسائلی روبه‌روست؟!

شامل جغرافیای فرهنگی، جغرافیای زیست‌محیطی، مناسبات آن با دنیای اطراف و مناسبات با انسان‌های دیگر و مسائل روزمره‌ای که در زندگی‌اش در حال رخ دادن است  می‌باشد؛ و به‌گونه‌ای ما همه‌ی دنیا را موضوع کارمان قرار داده‌ایم مگر اینکه بخواهیم تعبیر خاصی از آن داشته باشیم و سمت‌وسوی مشخص‌تر و بازتری به آن بدهیم؛ مثلاً  معاصریت را می‌توان به مسائل  کنونی انسان ختم کرد مانند زندگی شهری، محدودیت‌ها و غیره. شخصاً مفهوم معاصر را بسیار کلی می‌بینم.

چرا از بین سیزده هزار عکس تعداد بسیار کمی‌خروجی که همان ۳۴ تک  عکس بود انتخاب‌شده است؟

نکته‌ای که در جشنواره اتفاق افتاده، این است که حساسیت موضوعی  شرکت‌کننده‌ها تا حدودی قابل‌قبول بوده است یعنی  شرکت‌کننده‌ها متوجه این مسئله بودند  که می‌خواهند چه  چیزی را در عکس‌هایشان مطرح کنند اما در  اجرای موضوع مطلوب نبوده است.

به‌عنوان یک تیم داوری  متأسفانه در بحث تک عکس رغبت هیچ‌کدام از داوران  را برانگیخته نشد و با خود این سؤال را مطرح می‌کنم که شرکت‌کننده‌ها چه چیز را با خلاقیت اشتباه می‌گیرند؟

 با توجه به پرداختن تمامی‌ژانرها چرا عکس‌های انتخاب‌شده اکثراً گرایش مستند دارند؟

انتخاب عکس‌هایی که گرایش‌های مستند گونه دارند به شکل اتوماتیک‌وار و  بدون هیچ پیش فرضی این اتفاق افتاده است. شکل‌های غیر مستندی که در  عکس‌ها داشتیم در حد و اندازه‌ای نبود  که بخواهند چیزی را مطرح کنند و متأسفانه مطلوب نبودند. طیف گسترده‌ی از عکاس‌ها وجود داشتند که تلقی درستی از عکاسی  و خلاقیت نداشتند و الگوهای نادرستی  برای عکاسی خود قرار می‌دهند که این مسئله تأسف‌برانگیز  است؛ که ممکن است  منشأ این الگوهای نادرست از سایت‌های عکاسی باشد که از اعتبار و علم کافی برخوردار نیستند.

در آخر به این نکته اشاره می‌کنم که:

یکی از سختی‌های داوری ما: آثار نزدیک به هم و هم‌سطح  بوده که در عکس‌های ارسال‌شده   زیاد دیده‌شده است.

هیئت‌داوران سعی بر این داشتند که عکس‌های منتخب الگویی استانداری برای عکاسان دیگر باشد.


مهدی مقیم‌نژاد که در نهمین دوره از جشنواره ملّی اردیبهشت ریاست هیئت‌داوران مسابقه عکس، دارای دو مدرک لیسانس در رشته‌های گرافیک و عکاسی همچنین دکترای فلسفه هنر از دانشگاه هنر تهران است که به شکل تخصصی درزمینه‌ی فتو مونتاژ فعالیت می‌کند.

او بیش از سی نمایشگاه انفرادی و گروهی و همچنین داوری در بیش از ده جشنواره مختلف را در کارنامه دارد که داوری در دو دوره از جشنواره اردیبهشت نیز در این میان دیده می‌شود. مقیم‌نژاد علاوه بر چاپ بیش از هفتاد عنوان مقاله به زبان‌های فارسی و انگلیسی در مجلات مختلف داخلی و خارجی تاکنون دو کتاب را به بازار کتاب ایران عرضه و پنج کتاب دیگر را نیز در مراحل مختلف چاپ و نشر دارد.

تهیه و تنظیم: مریم عباس زاده-کیان اعتمادی-الهام افروتن

عکس: احسان رنجبری