در سومین روز از جشن عکس هرمزگان، عکسهای هنرمندان بوشهری مورد نقد و بررسی قرار گرفت
جشن عکس هرمزگان که با افتتاح نمایشگاه عکس 49 نفر از عکاسان هرمزگانی آغاز شده است در سومین روز از این جشن شاهد برگزاری دومین نشست با موضوع مرور و نقد و بررسی عکس چهار هنرمند بوشهری بود که با استقبال خوب و گرم هنردوستان و عکاسان روبه رو شد. در این نشست عکسهای زیادی به صورت تکفریم و مجموعهعکس از مهدی جهانافروزیان، صابر زمانی، سیدمحمد فاطمی و زینب عربی نمایش داده شد.
در شروع این کارگاه حسن بردال دبیر جشن عکس با ابراز خشنودی از حضور دوستان در این جلسات، جشن عکس هرمزگان را به نوعی گردهمایی عکاسان جنوب کشور دانست و این تبادل نظر و همفکری را بابی برای ارتقای ارتباط و دیدگاهها عنوان کرد.
شروع جلسه که با نمایش عکسهایی از آقای مهدی جهانافروزیان همراه بود نظر بسیاری از حضار را به دلیل نوع عکاسی و دیدگاه این هنرمند جلب کرد که عکسهایی مستند بود به صورت تکفریم و یک مجموعه عکس از زاغهنشینهای اطراف شهر عسلویه. بعد از نمایش عکسهایی از چهار هنرمند دوستانی که در کارگاه حضور داشتند وارد بحث و گفتگو شدند که اولین موضوعی که مطرح شد درباره این بود که چرا در عکسهای جهانافروزیان سوژه به صورت مستمر در حال نگاه کردن به دوربین است که آیا به صورت غیرتعمدی است و یا اینکه عکاس با هدف خاصی این حالت را به وجود آورده که این هنرمند در پاسخ گفت که عکسها با توجه به شرایط و موقعیت خاصی که بود گرفته شده و تعمدی در نگاه سوژه به دوربین وجود نداشته و صداقت و امانتداری در مستندنگاری هدف اصلی عکاس بوده است. در ادامه هم به این موضوع اشاره کرد که در برخی از عکسها قطعیت در موضوع صورت میگیرد البته در همین دیدگاه هم بینش و تفکر عکاس نقش بسیار زیادی دارد.
یکی از حضار حاضر در جلسه با اشاره به این موضوع که انتظار داشتم وقتی میگویند عکسهای هنرمندان و بوشهر در این کارگاه عکسهایی با رنگ و بوی بوشهری ببینم نه سفرها و عکسهای خوبی که دوستان گرفته و حال آمده بندرعباس تا مورد نقد وبررسی قرار بگیرد، که در جواب یکی از عکاسان بوشهر گفت هدف اصلی ما نشان دادن جریان داشتن امید و شادی و نشاط در رگهای بیجان زندگیِ امروز بود و قصدی برای اینکه حتما عکسهایی از خود بوشهر باشد وجود نداشت. یکی دیگر از حضار در جلسه هم این موضوع را به عنوان یک نقد مطرح کرد و گفت شباهتها و نزدیکیهایی بین عکاسان بوشهری و هرمزگانی وجود دارد اما انتظار ما ارائه تصویری از بوشهر بود که در پاسخ گفته شد که یکی از موضوعها تفکر و دغدغه عکاس و نوع نگاه به زندگی است و حتما لزومی ندارد که عکاس بوشهری عکسی از بوشهر ارائه دهد، مهم آشنایی با تفکر و دیدگاه است.
یکی از بحثهای دیگری که جمع را وارد گفتوگوی دیگری کرد صحبت یکی از حضار در مورد تکراری بودن نگاه و دیدگاه عکاسان و درگیر شدن آنها با نوعی کلیشه است که عکسها را گاه به صورت کمبود سوژه و صرفا گرفتن عکس بدل میکند بود در جواب پاسخ داده شد که نوع عکسی که گرفته میشود به معنی دغدغه عکاس است و چرایی در مورد اینکه چرا یک سری عناصر در عکس دیده نمیشود به عنوان یک اشکال محسوب نمیشود، بلکه تفکر و نگاه و تفکر عکاس را نشان میدهد. در ادامه یکی دیگر از حضار این موضوع را مطرح کرد که در فلسفه هنر این درست نیست که پرسیده شود که چرا یک هنرمند یا عکاس به سراغ یک سوژه نمیرود چون در این زمان به سمت ایدئولوژی پیش میرویم. بودن پتانسیل خوب برای عکاسی در قدمهای اول طبیعی است اما عکاس نباید در آن حالت تکرار شود و به نوعی بماند.
بسیاری از عکسها تحت تاثیر شرایط زمان به ویژه رسانهها هستند و بسیار از عکسها پیشزمینهی فکری ندارند و تنها برای زیبایی بصری گرفته میشوند که این مسئله بدی نیست. همچنین عواملی دیگری مانند سفارشدهندهها که به نوعی در دهههایی دیدگاهها را تحت تاثیر خودشان قرار میدهند که به نوعی یک روند شکل میگیرد. زیبایی بصری در عکس میتواند به تنهایی یک سبک محسوب میشود و نیازی نیست حتما تفکر خاصی را به صورت مهندسی شده به همراه داشته باشد.
در پاسخ به تمامی اظهارنظرهای حضار گفته شد نمایش این عکسها صرفا برای در اختیار گذاشتن تجربیات و شریک کردن لحظات خوب عکاس بوده و اما در مورد کلیشههایی که در عکسها وجود داشت باید گفت تکرار سوژهها گاهی به مفهوم طی کردن راه است تا اینکه به یک نکته جدید و دیدگاه تازهای رسید و این به خودی خود امر بدی محسوب نمیشود. کلیشه مانند انجام دادن مشق است تا عکاس یاد بگیرد و بعد وارد مرحلهی جدید با ارائه طرز فکر و نگاه خوب باشید. در ادامه این نشست گفته شد که البته این نوع سبک کار قابل تقدیر است که این دیدگاه در جهان به عنوان سبک ایرانی شناخته میشود.
یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این کارگاه ویرایش مناسب عکاسان بوشهری بود که این هنرمندان درباره این موضوع نیز عنوان کردند آموزش ویرایش عکسها از همان اوایل یادگیری عکاسی به ما آموزش داده شد گرچه ما همچنان خود را ویرایشگر حرفهای نمیدانیم و تمام سعی ما بر این است که در همان زمان عکاسی تمام توان خود را برای گرفتن عکس مناسب بکار بگیریم اما هستند افرادی که عکاسی را به صورت کاملا حرفهای آموختند اما کار آنها ویرایش عکس است و ما گاها از تجربیات این دوستان استفاده میکنیم.
یکی از بحثهایی که در مورد عکسهای مستند در این جلسه مطرح بود عدم داشتن دیدگاه و تفکر در ثبت عکسها بود همچنین در مورد استفاده از رنگ و تاثیرگذاری آنها در عکس صحبت شد که برخی بر این عقیده بودند که تاثیر گذاری رنگ در نشان دادن معنا ، مفهوم و حس را نمی توان انکار کرد که البته در همین مورد نیز نوع نگاه و خروجی که مد نظر عکاس است نقش قابل توجهی دارد مانند استفاده از تک رنگ سیاه سفید که روح عکس را به نمایس می گذارد ، همچنین باید توجه داشت که در استفاده از تک رنگ ، یکدستی عکس نیز باید حفظ شود. رنگ باید با توجه به کارایی و تاثیرگذاری استفاده شود و نه به عنوان یک عنصر نا مربوط. در واقع رنگ باید در خدمت عکس باشد.
در پایان جلسه نیز در مورد تکنیک های عکاسی نیز به صورت تخصصی بحث و گفتوگو شد.
گفتنی است جشن عکس هرمزگان که از ۲۳ آذر ماه آغاز شده در روزهای آینده با برگزاری نشستهای نقد و بررسی آثار عکاسان خورستان و سیستانوبلوچستان ادامه مییابد. مراسم پایانی این جشن ۳۰ آذرماه همزمان با شب یلدا با مراسم گرامیداشت عبدالحمید سعیدیان و اهدای جوایز به ۳ عکاس برگزیده برگزار میشود.
شماره تماس:
۰۷۶-۳۳۳۴۴۵۵
09175461700
ایمیل:
hphoto.ir@gmail.com
آدرس:
بندرعباس، چهارراه آیتاله غفاری، فرهنگسرای طوبی، سرای هنر، طبقه۲
طراحی و توسعه توسط خانه راه حل های دیجیتال پلکس