نشست مروری بر عکس‌های هنرمندان خوزستانی

0

 JashneAks-2

در چهارمین روز از “جشن عکس هرمزگان” عکس‌های سه هنرمند خوزستانی مورد نقد و بررسی قرار گرفت. نخست عکس‌های “مدیار شجاعی‌فر” به صورت تک‌فریم و مجموعه‌ای به نام “دنیای روشن” با موضوع نابینایان و دنیای‌شان نشان داده شد. این هنرمند درباره این مجموعه توضیح داد که نابینایان و دنیای آن‌ها همیشه دغدغه فکری‌ام بود و با توجه به این پیش‌زمینه فکری این مجموعه با اسم دنیای روشن کامل شد. استفاده از رنگ سفید در پس زمینه در این مجموعه برای نشان دادن دنیای همیشه سفید نابینایان بود همچنین باید این را تاکید کنم که استفاده بیش از حد از رنگ سفید در این مجوعه با توجه به آن‌چه در ذهنم وجود داشت استفاده شده است.

در این نشست صحبت‌های زیادی در رابطه با نوع استفاده از رنگ سفید در این مجموعه مطرح شد برخی از افراد حاضر در جلسه بر این مورد اتفاق نظر داشتند که عکس‌ها گویای فکر عکاس نبودند و ترجمه‌ی عکس‌ها در نشان دادن عکس‌ها خوب نبود و این تعریف‌های عکاس است که دنیای عکس را برای بیننده تعریف می‌کند.

در ادامه این کارگاه مجموعه تک‌عکس‌های مستند و مجموعه عکسی با عنوان “هی” از “مسعود رضایی” نمایش داده شد. پیرامون عکس‌های این هنرمند گفت‌وگوهای زیادی صورت گرفت مانند اینکه تک عکس‌ها که برخی از آن‌ها در استان هرمزگان گرفته شده شباهت زیادی به عکس‌های هنرمندان هرمزگانی وجود دارد و با توجه به اینکه این هنرمند به عکاسی مستند علاقه زیادی دارد استفاده از نور در این عکس حضور کمی‌دارد.

رضایی در مورد  مجموعه عکس “هی” و بیانیه این مجموعه گفت: برای این مجموعه هیچ تعریفی ندارم و اگر قرار باشد برای این مجموعه ترجمه‌ای داشته باشد می‌توانم با یک بیت شعر و یا یک قطعه ادبی آن را بیان کنم. در ادامه برخی از حاضران موضوعاتی مانند تغییر سیر بصری در عکس‌ها که به آثار لطمه وارد کرده را مطرح کردند که رضایی در این مورد پاسخ داد برای انجام این مجموعه از قبل برنامه خاصی نداشتم و این موضوع را در ذهنم ساده انگاشته بودم و به دنبال لذت بردن ببینده بودم تا اینکه ذهنیت خاصی برای ببینده درست کرده باشم.

یکی دیگر از افراد حاضر در جلسه حرکت و سکون سوژه در عکس‌ها را ایجاد نوعی به‌هم‌خوردگی ذهن برای بیننده عنوان کرد. همچنین یکی دیگر از حاضران در ادامه گفت که یکی مجموعه می‌تواند به شکل‌های متفاوتی باشد همچنین تفاوتی میان برخی از عکس‌ها در مجموعه باعث دور شدن ذهن از موضوع نمی‌شود و لزوما تمامی‌عکس‌های یک مجموعه نباید یکسان باشد. برخی دیگر در مورد استفاده از رنگ و گنگ بودن تعریف عکس‌ها و نبود وحدت بصری صحبت کردند همچنین انتخاب لوکیشن‌ها سوالی بود که مطرح شد.

در جواب این سوالات رضایی پاسخ داد: لوکیشن‌ها در شرایطی خاص انتخاب شدند. در مورد گنگ بودن عکس‌ها باید بگویم که برداشت‌ها از این عکس‌ها می‌تواند برای هر کس متفاوت باشد چون سوژه زن هست و در فضاهای متفاوتی قرار می‌گیرد تعریف‌های زیادی می‌تواند در ذهن بیننده ایجاد شود. همچنین باید بگویم که وحدت بصری می‌تواند وجود نداشته باشد اما وحدت معنایی می‌تواند باشد. این اتفاقات می‌تواند در یک مجموعه بیفتد این موضوع در ذهن همه جا افتاده که در یک مجموعه همه چیز باید شبیه به هم باشد اما باید در نظر داشت که این تفاوت‌ها در مجموعه خودش یک نکته مثبت محسوب می‌شود که در خدمت خلق فضا است.

به گفته یکی دیگر از افراد حاضر در این نشست این مجموعه می‌تواند ادامه داشته باشد و فضاها، رنگ و حتی محتوای  آن نیز تغییر کند.

JashneAks-3

در ادامه تک‌عکس‌های “میعاد آخی” دیگر عکاس خوزستانی به نمایش گذاشته شد. برخی از افراد عکس‌ها را دارای پختگی می‌دانستند همچنین از رنگ، بافت‌ها و فضاها خوب استفاده شده است. اما باز سوالی که مطرح شد این بود که چرا در این کارها از رنگ کم استفاده شده است که آخی پاسخ داد: از نظر من در برخی از عکس‌ها رنگ می‌تواند عنصر تاثیرگذاری نباشد اما زمانی که به فهم بیشتر و تاثیرگزاری عکس کمک کند از آن استفاده می‌کنم. این هنرمند ادامه داد: باید یادآوری کنم که این عکس‌ها تجربیات من از عکاسی بوده که در شرایط و فضایی خاص و با یک حس خاص گرفته شده است.

بار دیگر درباره گفته شد که گرفتار شدن ذهن در ابهامات، واضح نبودن معنا در برخی از کارها و پاسخ نداشتن مخاطب در ذهن خود از اشکالات این عکس‌ها بود. آخی در پاسخ گفت البته باید بگویم که این‌ها تک‌عکس هستند و نمی‌شود در مورد آن‌ها توضیح زیادی داد اما باید در نظر داشت که تمامی‌عکس‌ها از حس و بینش عکاس برآمده و شاید همه‌ی آن‌ها نباید توضیح خاصی داشته باشد.

در پایان مجموعه عکس‌های “دالان” و “تیسفون” از “نوید ریحانی”  به نمایش گذاشته شد و مهمانان و حضار در مورد این مجموعه نظرات خود را بیان کردند.

گفتنی است جشن عکس هرمزگان که از ۲۳ آذر ماه آغاز شده، امروز با برگزاری نشست‌ مروری بر آثار عکاسان سیستان‌و‌بلوچستان ادامه می‌یابد. مراسم پایانی این جشن با گرامی‌داشت عبدالحمید سعیدیان و اهدای جوایز به ۳ عکاس برگزیده، ۳۰ آذرماه همزمان با شب یلدا برگزار می‌شود.