ریچارد اودون در بهار سال ۱۹۲۳ در نیویورک در یک خانواده یهودی روسی به دنیا آمد.
او ورود خود به دنیای عکاسی مد را مرهون الکسی برودوویچ سرپرست هنری درخشان مجله ی هارپرزبازار بوده است که استعداد زاینده ی او را در زمانی که تحت سرپرستی وی در موسسه ی جدید پژوهش های اجتماعی کار می کرد، تشخیص داد. عکس های آودون از 1945 به بعد در صفحات مجله ی هارپرزبازاربه چاپ رسید و او کار خود را طی بیست سال به صورت قرار دادی با این نشریه ادامه داد. در 1966 کارفرمای خود را عوض کرد و قراردادی با مجله ی ووگ بست.
ابتدای کار آودون مصادف با دوران تجدید حیات شهر پاریس بود که پس از سال های جنگ ، مجددا مبدل به مرکز بزرگ مد و فرهنگ شده بود. عکس های او از مجموعه های بزرگ مد پاریس که آنها را در خارج از عکاسخانه می گرفت، از زمره ی درخشان ترین آثار است که در ابتدای کارخود در دنیای مد به خلق آنها پرداخت. سرمشق آودون در این عرصه ، مارتین مونکاچی نام داشت. او نخستین عکاسی بود که توانست به این گونه ی عکاسی که تا آن زمان ایستا و قراردادی بود، زندگی و حرکت ببخشد. آودون نیز به شیوه ی مونکاچی، مانکن های خود را به جنب و جوش وا می داشت و از آنها در حالی که می خندیدند ، حرکت می کردند، از روی یک گودال آب می پریدند، از تاکسی خارج می شدند یا در کلوپ های شبانه بودند، عکس می گرفت . مانکن های جذاب و بسیار وجیه او، در نقطه ی مقابل مانکن های دوران پیش از جنگ که داری چهره هایی سرد و بی روح بودند، قرار داشتند.
براى شناخت بهتر این هنرمند باید گفت اودون بیشتر عمر خود را در استودیوى سفید خود سپرى كرد، جایى كه مى توانست نور و… را كنترل كند و از مدل ها و پرتره هایش به بهترین شكل عكس بگیرد.
این عکاس مشهور آمریکایی در پاییز سال ۲۰۰۴ در اثر عارضهی مغزی در سن ۸۱ سالگی در سنآنتونیوی ایالت تگزاس درگذشت.
این عکس که یکی از مشهورترین آثار ریچارد اودون است در آگوست ۱۹۵۵ برای تبلیغات یکی از انواع لباسهای شرکت فرانسوی «کریستین دیور» در پاریس و از مدل مشهوری به نام دُویما گرفته شده است. اودون در این دوره از آثارش مدل ها را در بین سیرك عكاسى كرد، یكى از مهمترین این تصاویر «دویما به همراه فیل» است.
اودون یکی از تاثیرگذارترین هنرمندان عکاس در طول تاریخ عکاسی لقب گرفته و در منابع زیادی از او بعنوان یکی از ۵۰ عکاس تاثیرگذار این رشته نام برده شده است.
عکاسی مشاهیر، مد، اجتماعی و خبری از جمله زمینههایی هستند که اودون در آن به فعالیت پرداخت ولی وی شهرت ماندگارش را بیشتر مدیون نگاهی متفاوت و خلاق در زمینهی عکاسی مد و پرتره است. اودون در نیمهی قرن بیستم چنان انقلابى در عکاسى از مدلها به راه انداخت که خیلی از عکاسان و منتقدین هنری، «عکاسی مد در استودیو» را به قبل و بعد از «ریچارد اودون» تقسیمبندی میکنند.
سبک و شیوهی عکاسى اودون و پرترههاى او در خلال سالهاى فعالیتش بارها دگرگون شد. عکسهای او در مجلات و رسانههای معتبری چون «نیوزویک»، «لایف»، «نیویورکر»، «هارپرز ویکلی» و «ووگ» به چاپ رسید و پروژههایی را برای شرکتهای «رولون» و «کریستین دیور» اجرا کرد که بعدها به بخشی از آثار ماندگار و تاثیرگذار «عکاسی مد» تبدیل شدند.
او در عکاسی مد بسیار موفق عمل می کرد اگرچه بیشتر پرتره های او از موقعیت کاری او ناشی نمی شد بلکه اکثر آثار هنری بر جامانده از او در اثر کارهای شخصی او بوده است و هر کدام از آنها در قالب هنر بحساب می ایند زیرا پیچیدگی ها و تضادهای انسانی را به نمایش می گذارند و جزء شاخص ترین بخش هنری او بشمار می اید.
پس زمینه یکپارچه بدون هیچ حائل یا جزئیات خارجی بین فاصله دوربین تا سوژه از مشخصات عکسهای او بود و زمانی که هر چیز خارجی در بین قرار می گرفت حتم بدانید که اودون به وسیله آن می خواست شخصیت سوژه را بشکافد.
طراحی و توسعه توسط خانه راه حل های دیجیتال پلکس
0 دیدگاه
واقعا بی نظیره . . . میتونم بگم یکی از بزرگترین عکاسان مد قرن بیستم هستند